Onderwijs in de realiteit: Met één been in de praktijk!

4 March 2020

Aan interesse geen gebrek: ruim 40 geïnteresseerden sloten aan bij de workshop ‘Met één been in de maatschappelijke zorgpraktijk’ tijdens het Zoek het uit congres van Vilans 10 februari. Samen met zes tweedejaars Maatschappelijke Zorg studenten getuigen Gilde Zorgcollege docenten Michael Maissan en Chantal Kleijsen over het experimentele hybride leren traject, dat ze samen ontwikkelden. 

Maissan: “Tijdens evaluaties van studenten op stage bleek vaak dat het studenten aan specifieke kennis ontbrak. ‘Of zij dat soms niet geleerd hadden op school’, was dan de vraag van de zorginstelling. ‘Nee hoor’ het bevestigende antwoord van de gemiddelde student. Ik was nochtans vrij zeker dat ik het onderwerp behandeld had in mijn lessen (lacht). Dat bracht ons op het idee van het hybride leertraject, waarin praktijk en theorie met elkaar worden vermengd. Acht weken lang ging een groep leerlingen aan de slag bij Proteion Zorggroep of bij Zorghoeve de Port. Elke lesdag startte met één uur theoretisch onderwijs. Daarna is er meteen de gelegenheid om de geleerde stof in de praktijk te brengen op een van de afdelingen. Afsluitend is er een evaluatiemoment, waarbij hun ervaringen kunnen delen en docenten hen indien nodig van extra informatie kunnen voorzien.”

Kleijsen vult aan: “We wilden uiteraard goed opvolgen of deze innovatieve lesmethode ook daadwerkelijk voordeel oplevert voor onze studenten. Daarom zochten we aansluiting met Bram de Boer, onderzoeker van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg, om het traject te evalueren.”

Het veelzijdige workshoppubliek – er zijn zowel beleidsmedewerkers als zorgprofessionals en onderzoekers aanwezig – wil alvast alles weten over hoe de studenten het proefproject hebben ervaren. Student Femke vertelt: “Ik vond het heel fijn om met een heel groepje tegelijk de zorgpraktijk in te gaan, zodat je aan het eind van de dag met elkaar kunt napraten. De eerste keer was ik best geschrokken van de cliënten. Met mijn klas, met mijn vriendinnen, kon ik er tijdens de evaluatie meteen over praten. Daar zou ik bij een stagebegeleider toch niet zo goed eerlijk over durven zijn.”

Samen met de aanwezigen bij de workshop werken de organisatoren een sterkte-zwakte analyse uit. Daarin wordt als zwakte van het project benoemd dat het een groot beroep op de medewerkers van de afdeling doet. Maar dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen. "We gingen met een paar cliënten wafels bakken. Een cliënte die normaal heel veel slaapt, leefde daar helemaal van op. Dus de medewerkers waren daar heel blij mee", vertelt een student.  

Het doel is om het project helemaal in te bedden in het onderwijs en daarmee ook de continuïteit te garanderen.