“Ik wil een betere dialoog met de zorgorganisaties”

28 February 2021

Ze begon in 2020 met haar nieuwe baan, op 1 mei. Inderdaad, middenin de eerste golf van de coronacrisis, met alle thuiswerkconsignes van dien. Ellen Leers (1982) kwam als kersverse directeur van de academies voor Verpleegkunde en Sociaal Werk bij Zuyd Hogeschool in een grotendeels leeg gebouw terecht. En dat is bijna een jaar later niet veranderd. Leers: “Ik vind dat jammer, ik mis het om de studenten bezig te zien, om te zien hoe ze zich ontwikkelen. Ja, ze kennen mij ook minder.”

Na elf jaar bij de Cicero Zorggroep vond Leers dat ze een volgende stap moest zetten, “voor mijn eigen ontwikkeling”. Haar laatste functie daar: bestuurssecretaris en manager Bedrijfsondersteuning. Niet dat ze ontevreden was, maar directe verantwoordelijkheid voor “het primaire proces” na al die jaren in toch wat afstandelijker staffuncties: dat trok.

En het zat ‘m ook in de inhoud van het werk. Mensen opleiden die straks “keihard nodig zijn. De zorg in Nederland is van hoog niveau, maar kunnen we dat vasthouden nu er een tsunami aan oudere zorgvragers aankomt?”

Met alleen reguliere studenten gaan we het niet redden, zegt Leers. “We moeten zijinstromers omscholen in de richting van onder meer verpleegkunde, mensen met allerlei achtergronden. Dat blijkt dus heel goed te lopen, onze deeltijdopleiding is booming. Covid-19 helpt daarbij, het is niet anders: de zorgberoepen krijgen een enorme exposure en veel mensen raken hun banen in andere sectoren kwijt.”

Wat elke student nodig heeft, zijinstromer of niet, is “een onderzoekende houding. Wij proberen echt om onderzoek, onderwijs en praktijk met elkaar te verbinden. Je leert, je past die theoretische - evidence based - kennis toe in de praktijk, waar je bezig bent met zeer relevante vraagstukken, en je léért meteen ook weer van die praktijk. En daarnaast heeft de huidige tijd ons laten zien wat de mogelijkheden zijn om onderwijs online te geven. Ik geloof in blended leren dat is echt de toekomst: die mix van onderwijs online, op school en in de praktijk.”

De ontwikkelingen gaan snel, de inhoud van het onderwijs moet mee veranderen. Meer dan voorheen (“er zijn hier wat directiewisselingen geweest”) wil Leers de banden met de zorg- en welzijnsorganisaties aanhalen. “In die dialoog moet geïnvesteerd worden. Waar hebben jullie behoefte aan? Welk type medewerker is er over vijf jaar nodig? Daar moeten we samen naar gaan kijken: wie leiden we op voor onze toekomst in Limburg?”